Kolejny Klient z zabezpieczeniem w sprawie frankowej!

Na koncie Kancelarii zapisujemy kolejne wydane w marcu 2024 roku korzystne dla Klienta rozstrzygnięcie w sprawach dotyczących umów kredytów hipotecznych w CHF. W kolejnej z prowadzonych przez nas spraw Sąd Okręgowy w Gdańsku Wydział XV Cywilny przychylił się do naszego wniosku o udzielenie zabezpieczenia.

W dniu 20 marca 2024 roku Sąd Okręgowy w Gdańsku Wydział XV Cywilny zabezpieczył powództwo naszych Klientów poprzez wstrzymanie obowiązku spłaty rat kredytu w okresie od dnia wydania postanowienia do dnia uprawomocnienia się orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie. Sąd podzielił w całości argumentacje przedstawioną w uzasadnieniu wniosku, który zawarty został przez prawników naszej Kancelarii w pozwie.

Zgodnie z przepisami postanowienie jest wykonalne z dniem jego wydania i od tej daty Klient Kancelarii nie musi spłacać kolejnych rat kredytu, aż do zakończenia procesu.

Sygn. akt: XV C 2111/23

Czy pracodawca może wymagać określonych zmian w wyglądzie?

Co na to Kodeks pracy?

Przepisy kodeksu pracy w art. 100 wskazują podstawowe obowiązki pracownika. Pkt. 2 oraz 3 § 2 art. 100 wspominanego kodeksu wskazują, że pracownik jest w szczególności obowiązany przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku oraz przestrzegać przepisów, oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych¹. Nie ulega wątpliwości, że regulaminy znajdujące się w określonych zakładach pracy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy niekiedy nakładają na pracowników obowiązek noszenia określonego ubioru, spiętych włosów, czy też zakaz noszenia biżuterii, bądź długich paznokci. Kodeks pracy wskazuje również obowiązki pracodawcy i tak w art. 94 pkt. 4 wskazuje, iż pracodawca zobowiązany jest zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy².

Jak należy rozumieć wskazane przepisy?

Jeżeli obowiązkiem pracownika jest m.in. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie takich warunków wówczas pracodawca w zakresie przewidzianym przez zasady wskazane powyżej, jak również przez regulamin może wymagać od pracowników określonych zmian w wyglądzie. Wymaganie to może być określone do tego, aby pracownik np. założył obuwie ochronne, bądź też skrócił paznokcie, zdjął biżuterię. Tak jak zostało wskazane, wymagania pracodawcy do określonych zmian wyglądu pracownika muszą być ściśle związane z regulaminem pracy, bądź zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Co z poleceniami służbowymi?

Jeżeli pracownik przestrzega powyżej wskazanych zasad i regulaminu dotyczących jego wyglądu pracodawca nie może wymagać od niego zmian w wyglądzie. Subiektywna ocena pracodawcy dotycząca wyglądu pracownika jakoby nieodpowiedniego nie może być podstawą wymagania do jego zmiany.  Pojawia się zatem pytanie: co z poleceniami służbowymi? Pracownik co do zasady ma obowiązek stosowania się do poleceń służbowych. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy polecenia są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. W przypadku wymagań dotyczących zmiany wyglądu według subiektywnej oceny pracodawcy niezwiązanej z regulaminem i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy pracownik nie musi się do nich stosować. Jeżeli jednak pracodawca chce, aby pracownik zmienił swój wygląd, bo według niego powinien wyglądać w określony sposób, to musi on zadbać o odpowiednie nowe zapisy w regulaminie.

______

¹ Pkt. 2 i 3 § 2 art. 100  Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 2023. 1465 t.j. z dnia 31 lipca 2023 r.)

² Pkt. 4 art. 94 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 2023. 1465 t.j. z dnia 31 lipca 2023 r.)

 

Obowiązek sprzedawcy – wyraźne oznaczanie cen i warunków promocji.

Znajomość ceny za produkt to podstawowe prawo konsumenta i każda osoba ma prawo ją znać, przed podjęciem decyzji o zakupie. 

Cena, która musi widnieć obok produktu, to cena brutto, czyli ostateczna. Cena na metce inna niż przy kasie, może wynikać z różnych powodów: 

  • błąd w oznakowaniu produktu, 
  • promocje lokalne, które nie zostały wprowadzone do systemu, 
  • zmiana ceny, która nie została jeszcze zaktualizowana na metce. 

Co w przypadku, gdy cena na metce lub półce różni się od tej podanej przy kasie? 

Konsument ma prawo zakupić produkt po niższej cenie, bowiem wynika to wprost z przepisów prawa. Dla kupującego konsumenta bez znaczenia jawią się przyczyny niezgodności cen, jak również wymówki sprzedawcy, bowiem taką rozbieżność należy interpretować zawsze na korzyść kupującego. 

Nasza szczególną czujność powinny również zwrócić artykuły sprzedawane w promocyjnej ofercie. 

Produkty objęte promocją, zazwyczaj ujęte są w regulaminach lub warunkach promocji. Spełnienie tych kryteriów, uprawnia konsumenta do zakupu produktu, po deklarowanej cenie.

Niestety w dalszym ciągu zdarzają się sytuacje, gdy spełniając warunki promocji, sprzedawca odmawia sprzedaży produktu po niższej cenie, powołując się na dodatkowe kryteria, które nie zostały nigdzie uwidocznione. 

Jeżeli spotkamy się z powyższą sytuacją, należy poprosić sprzedawcę o przedstawienie regulaminu promocji, który powinien być ogólnodostępny. 

Jeśli zaś sprzedawca nie dysponuję takim regulaminem, bądź też jego zapisy nie przewidują konieczności spełnienia dodatkowych wymogów, wówczas możemy domagać się sprzedaży produktów po niższej cenie. 

Sprzedawca, który odmówi bez uzasadnionej przyczyny sprzedaży towaru, może popełnić wykroczenie z art. 135 Kodeksu Wykroczeń, podlegając tym samym karze grzywny. 

Kiedy ponowne przesłuchanie małoletniego pokrzywdzonego powinno mieć charakter obligatoryjny?

Przepisy procedury karnej zawierają odrębne regulacje dotyczące przesłuchiwania w ramach postępowania małoletnich pokrzywdzonych. W sprawach o przestępstwa popełnione z użyciem przemocy lub groźby bezprawnej lub określone w rozdziałach XXIII, XXV i XXVI Kodeksu karnego pokrzywdzonego, który w chwili przesłuchania nie ukończył 15 lat, przesłuchuje się w charakterze świadka tylko wówczas, gdy jego zeznania mogą mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, i tylko raz, chyba że wyjdą na jaw istotne okoliczności, których wyjaśnienie wymaga ponownego przesłuchania, lub w razie uwzględnienia wniosku dowodowego oskarżonego, który nie miał obrońcy w czasie pierwszego przesłuchania pokrzywdzonego.

Przesłuchanie przeprowadza sąd (zawsze) na posiedzeniu z udziałem biegłego psychologa. Czynności takie powinny odbyć się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku. W czynności przesłuchania może wziąć udział prokurator, obrońca oraz pełnomocnik pokrzywdzonego. Zasadniczo czynności takiej nie powtarza się na rozprawie — gdy sprawa trafi już do sądu to podczas rozprawy, odtwarza się sporządzony zapis obrazu i dźwięku przesłuchania oraz odczytuje się protokół przesłuchania.

W praktyce redakcja art. 185a kodeksu karnego sprawiła, że powstał spór na gruncie tego, w jakich sytuacjach ponowne przesłuchanie małoletniego powinno mieć miejsce oraz kiedy uwzględnienie takie wniosku jest obligatoryjne. Z jednej strony chodzi bowiem o zagwarantowanie skuteczniejszej ochrony małoletnich ofiar przestępstw przed wtórną wiktymizacją, z drugiej zaś o zagwarantowanie oskarżonemu konstytucyjnego prawa do obrony. Często czynności takie prowadzone są jeszcze na etapie przed postawieniem zarzutów lub w sytuacji, gdy podejrzany nie ustanowił jeszcze obrońcy w sprawie.  

Na początku bieżącego roku do Sądu Najwyższego trafiło pytanie prawne jednego z sądów powszechnych:

„Czy żądanie ponownego przesłuchania małoletniego pokrzywdzonego, o jakim mowa w art. 185a § 1 k.p.k., złożone przez oskarżonego, który w czasie pierwszego przesłuchania takiego świadka nie miał obrońcy, stanowi zwykły wniosek dowodowy, który powinien być oceniony przez sąd przez pryzmat art. 170 § 1 k.p.k. czy też stanowi ono podstawę obligatoryjnego przeprowadzenia czynności przesłuchania takiego świadka?”

Upraszczając, wątpliwość sądu dotyczyła tego, czy wniosek o ponowne przesłuchanie małoletniego pokrzywdzonego podlega ocenie jak każdy inny wniosek dowodowy w sprawie, czy też ma on charakter obligatoryjny (tzn. sąd ma obowiązek wniosek taki dopuścić i przeprowadzić ponownie czynność).

Sąd Najwyższy w uchwale składu 7 sędziów z dnia 17 stycznia 2024 roku (Sygn. akt: I KZP 6/23) wskazał, że ​żądanie ponownego przesłuchania w charakterze świadka małoletniego pokrzywdzonego, o którym mowa w art. 185a § 1 k.p.k. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 14 sierpnia 2023 r.), złożone przez oskarżonego, który w czasie jego pierwszego przesłuchania nie miał obrońcy, stanowiło podstawę obligatoryjnego przeprowadzenia żądanej  czynności procesowej, chyba że — z uwagi na stan psychiczny świadka — dowodu tego nie dało się przeprowadzić, albo zachodziły wyjątkowe, szczególnie uzasadnione okoliczności, z których wynikało, że przeprowadzenie powtórnego przesłuchania prowadziłoby do istotnych lub trwałych zaburzeń stanu psychicznego małoletniego pokrzywdzonego.

Podsumowując, w razie złożenia takiego wniosku ponowne przesłuchanie ma charakter obligatoryjny, chyba że wyklucza to stan psychiczny pokrzywdzonego małoletniego lub gdy przeprowadzenie powtórnego przesłuchania prowadziłoby do istotnych, lub trwałych zaburzeń stanu psychicznego małoletniego pokrzywdzonego.