Wraz z rozwojem informatyzacji i przeniesieniem wielu aspektów naszego codziennego życia do sieci, przestępcy nie stali w miejscu i powstało wiele mechanizmów oszustw internetowych. Niezależnie od tego, czy:
- zaatakował Cię scammer,
- wyłudzono od Ciebie dane karty płatniczej,
- czy też padłeś ofiarą kradzieży tożsamości,
niezwykle ważna jest szybka reakcja. Obok kontaktu z bankiem, zabezpieczenia swoich finansów i danych, koniecznie zgłoś sprawę na policję.
Po co zgłaszać oszustwo w internecie na policję?
Są 4 główne cele takiego działania:
- ustalenie danych sprawcy,
- doprowadzenie do odzyskania utraconych dóbr i dostępów,
- zabezpieczenie swojej tożsamości, i
- właściwe udokumentowanie incydentu na wypadek wykorzystania Twoich danych w nielegalny sposób w przyszłości.
Z doświadczenia możemy powiedzieć, że ofiary takich przestępstw uważają, że nic gorszego, niż utrata pieniędzy ich nie spotka. Niestety, to nie jest prawda. Zgłaszając sprawę na policję, zadbajmy o wydanie dokumentu potwierdzającego złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – będzie on mógł Ci w przyszłości pomóc uchronić się przed zobowiązaniami, które ktoś byłby w stanie zaciągnąć na Twoje dane.
Czy Policja może odmówić przyjęcia ustnego zawiadomienia?
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa złożyć można zarówno pisemnie, jak i ustnie (do protokołu). Pamiętajmy, że funkcjonariusz Policji nie może odmówić nam przyjęcia zgłoszenia. Powodem odmowy nie mogą być braki kadrowe, niedostępność patrolu, który właśnie wyjechał w teren czy też ogólna informacja, że „w tej sprawie nic nie uda się zrobić”. W praktyce jednak poszkodowani bardzo często skarżą się na takie zachowania – szczególnie wtedy, gdy sprawy dotyczą przestępstw popełnionych w sieci.
W zawiadomieniu opisz dokładnie, co się stało, jak, kiedy i gdzie popełniono czyn. Jeśli utraciłeś środki finansowe, pobierz potwierdzenia przelewów (oraz innych operacji) i udaj się do jednostki policji, gdy dysponujesz już pełną dokumentacją. Pamiętaj jednak, że przygotowanie dowodów nie powinno opóźnić wizyty na komisariacie.
Zawiadomienie złożone – co dalej ?
Złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa to nie wszystko. Jako osoba pokrzywdzona masz prawo:
- składać wnioski dowodowe,
- uzyskać informacje o przebiegu śledztwa lub dochodzenia,
- zapoznać się z aktami sprawy.
Warto aktywnie brać udział w postępowaniu. Z naszego doświadczenia wynika, że często to właśnie dowody przedstawiane przez Kancelarię i poszkodowanego usprawniają działania policji i prokuratury. Zdarzało nam się de facto kończyć sprawę jeszcze przed skierowaniem jej do sądu, znajdując oszusta już na tak wczesnym etapie.
Niestety, nie da się przygotować uniwersalnego schematu działań w sprawach związanych z oszustwami internetowymi. Inne rekomendacje otrzymałby przedsiębiorca, który padł ofiarą cyberprzestępców, inne zaś otrzymałaby osoba fizyczna, która utraciła dostęp do konta na Instagramie. W obu przypadkach ważne jest, aby już podczas pierwszego kontaktu z policją przekazać możliwie szczegółowy opis samego zdarzenia i by wnioskować o przeprowadzanie konkretnych czynności w śledztwie. Znowu – aktywność po stronie zgłaszającego to kluczowa kwestia.
Rozumiemy, że takie sytuacje są stresujące, więc jeśli uważasz, że mogłeś paść ofiarą takiego przestępstwa, skontaktuj się z prawnikiem specjalizującym się w tych sprawach. Kancelaria Grube ma ekspertyzę i doświadczenie w postępowaniach z zakresu cyberprzestępczości, więc zachęcamy do zadzwonienia do nas pod numer 58 354 05 18.
Bartosz Grube – Adwokat.