Pozycjonowanie stron internetowych to stale rozwijająca się gałąź szeroko pojętego marketingu cyfrowego. Niestety wraz ze wzrostem popularności usług SEO w naszym kraju, na rynku zaczęły pojawiać się agencje SEO próbujące uzyskać przychód w niezgodny z przepisami prawa lub moralnie wątpliwy sposób wykorzystując niewiedzę swoich kontrahentów.

Pozycjonowanie stron jest skomplikowaną usługą z wieloma niewiadomymi i wymaga stałego nadzoru nad sposobem jej wykonania i realizacji założeń. Dlatego tak ważna wydaje się być dokładna weryfikacja agencji, której powierzysz prowadzenie procesu SEO serwisu internetowego własnego przedsiębiorstwa.

Jeśli myślisz o nawiązaniu współpracy z agencją SEO, zapoznaj się z 7 pytaniami, które należy zadać potencjalnemu zleceniobiorcy.

Zadaj 7 pytań i uniknij nieuczciwych agencji SEO!

  1. Czy pracowaliście dla firmy z mojej branży?
    Jedną z najlepszych metod weryfikacji, czy agencja SEO jest w stanie obsłużyć Twój projekt, jest to, czy osiągnęła zadowalające rezultaty w tej samej niszy. Jeśli tak, jej specjaliści będą wiedzieli, czego Tobie potrzeba, aby uzyskać wyniki i powinni być w stanie wyjaśnić strategię, którą zastosowali.
    Jeśli tego nie zrobili, nie powinno to od razu dyskwalifikować podmiotu jako potencjalnego Zleceniobiorcy. To, czego naprawdę próbujesz dowiedzieć się poprzez to pytanie, to to, jak dobrze Twoja firma pasuje do profilu agencji i vice versa.
  2. Czy można porozmawiać z którymś z Waszych poprzednich klientów o waszej pracy?
    Jeśli potencjalna agencja SEO odpowie: „Wolałbym nie niepokoić innych klientów” lub: „Z wszystkimi podpisujemy NDA. Przykro nam”, to sugerujemy zastanowić się nad tym, czy współpraca będzie przebiegała pomyślnie.
    Kiedy potencjalnie nowa agencja SEO mówi „Tak”, prawdopodobnie jest to właściwy typ specjalistów, z którymi powinieneś rozmawiać o potencjalnej współpracy.
  3. Czy mogę zobaczyć Wasze case studies (studium przypadków)?
    Agencje SEO nierzadko raczą nas sloganami chwalącymi ich pracę poprzez treść „Dla klienta XXX osiągnęliśmy 100 000% wzrostu widoczności w sieci!”. Prawdę pisząc, takie efekty wcale nie muszą być wyznacznikiem dobrze wykonanej pracy i solidnie prowadzonego procesu pozycjonowania strony.
    Dla przykładu – jeśli agencja SEO pokazuje case studies bardzo nowej domeny, która w pierwszym miesiącu pozyskała tylko 2 użytkowników z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google.pl, wystarczy tylko nowych 200 użytkowników, aby w drugim miesiącu zanotować 1000% wzrost w Google Analytics. Abstrahując już od faktu, iż wspomnianych 200 odwiedzających może mieć niewiele lub nic wspólnego z SEO – ruch o tak niewielkim wolumenie można „nabić” chociażby poprzez wyklikiwanie wyników w Google.pl przez pracowników agencji SEO.
    Case studies z wykresami z Google Analytics, Senuto, Search Console czy Ahrefs są świetne. Jeszcze lepiej – gdy te studia przypadków SEO opisują, co zrobiła agencja i jak wpłynęło to na przychody firmy.
  4. W jaki sposób agencja raportuje swoją pracę?
    Poproś o przykładowy raport stworzony dla innego klienta, aby upewnić się, że agencja SEO ma odpowiednią metodę raportowania swoich postępów w realizacji wspólnych celów. Zapytaj w jaki sposób dostosowaliby raport postępu do Twoich unikalnych celów i wskaźników KPI. Uważaj na agencje, które nie mogą dostarczyć szczegółowych informacji o tym, jak postęp będzie mierzony i raportowany.
  5. Czy agencja dostosowuje strategię do branży klienta?
    Pozycjonowanie nie jest rozwiązaniem uniwersalnym, a Twój partner-agencja SEO powinien mieć kilka pomysłów na to unikalną strategię, która odpowiada Twojej branży, modelowi biznesowemu i celom. SEO dla lokalnej firmy zainteresowanej pozyskiwaniem klientów z kilkunastu kodów pocztowych wymaga zupełnie innego podejścia niż pozycjonowanie dla dużej korporacji o globalnym rynku.

  6. Kiedy osiągniemy efekty w SEO?
    Zdyskwalifikuj na samym początku wszystkie agencje obiecujące natychmiastowe/szybkie wyniki w postaci czołowych pozycji w Google.pl. Techniki SEO, których używają, nie są trwałe i z czasem prawdopodobnie spowodują fatalne konsekwencje w postaci spadku widoczności nawet poniżej stanu początkowego.
    Smutna prawda o SEO jest taka, że osiągnięcie zamierzonych rezultatów zajmuje dużo czasu. Choć pierwsze zmiany widoczności domeny w wyszukiwarce internetowej mogą pojawić się już w kilku pierwszych tygodniach pracy, to zauważalny i trwały efekt nieczęsto przychodzi przed 6 miesiącem pracy specjalistów ds. pozycjonowania stron www.

  7. Jak będzie wyglądał proces wprowadzania zmian w pozycjonowanym serwisie?
    Jednym ze sposobów na wykrycie nieuczciwych praktyk agencji SEO jest to, że nie proszą Cię o zmianę niczego na pozycjonowanej stronie, ani nie zwracają się z zaleceniami do wdrożenia. Serwis musi zostać zmodyfikowany w celu optymalizacji pod kątem wytycznych Google.pl.
    Jako zleceniodawca musisz wiedzieć jakie konkretne zmiany Twoja agencja SEO jest w stanie wdrożyć bez Ciebie, a co będzie wymagało Twojej interwencji. Od samego początku musi być jasne, kto będzie odpowiedzialny za aktualizowanie treści, architekturę witryny, meta opisy itd.