Zbliża się najbardziej oczekiwany czas w roku — Święta Bożego Narodzenia. To przede wszystkim czas spędzony w gronie rodziny i przyjaciół, kiedy po całym roku znajdujemy chwilę na odpoczynek i celebrację. To również pora obdarowywania. A co jeśli okażę się, że prezent, który otrzymaliśmy albo który podarowaliśmy niekoniecznie trafia w gusta ?

W pierwszej kolejności należy dokonać rozróżnienia na formę zakupu – czy prezent został kupiony online, czy też dokonaliśmy zakupu w systemie stacjonarnym.

Jeżeli dokonaliśmy zakupu za pośrednictwem Internetu, mamy co do zasady 14 dni od daty odbioru towaru na jego zwrot (np. daty odbioru paczki z Paczkomatu). Jeżeli produkty dostarczane były w częściach czy partiach, to początek terminu jest liczony od otrzymania przez konsumenta ostatniego towaru, partii. Co równie ważne — jeżeli kupujący konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, może skorzystać z tego uprawnienia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu taką informację, to termin upływa po 30 dniach od momentu jej otrzymania.

Sprzedawca musi niezwłocznie – nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia zwrócić uiszczone środki pieniężne. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonano płatności. Podmiot sprzedający poza środkami za towar powinien zwrócić konsumentowi koszty doręczenia zamówionego towaru – do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Warto podkreślić, iż sklep internetowy nie może uzależniać możliwości odstąpienia od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu, które nie jest przedmiotem sprzedaży, a służy wyłącznie do zabezpieczenia produktu.

Prawo nie wymaga również żadnego uzasadnienia, dlaczego zwracamy towar. Wystarczy zatem, aby produkt był nieużywany oraz zachowany termin zwrotu. Są pewne wyjątki w zakresie zwrotu nietrafionego prezentu online. Nie możemy zwrócić np. produktów, które zostały spersonalizowane na nasze specjalne życzenie.

Sytuacja ze zwrotem prezentu zakupionego w sklepie stacjonarnym wygląda inaczej. W tym przypadku wszystko zależy od polityki i regulaminu danego sklepu. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia towaru, może zaproponować inny produkt czy też kartę podarunkową. Warto zatem zapoznać się z zasadami obowiązującymi w danym sklepie przed podjęciem decyzji o zakupie.

A co w sytuacji kiedy nie posiadamy paragonu?

Sprzedawca powinien zaakceptować zwrot bez paragonu, jeśli konsument potwierdzi nabycie towarów jednym z takich dokumentów jak np. faktur, potwierdzenie płatności kartą płatniczą, wyciąg z rachunku bankowego, a nawet zeznaniami świadków.

Warto wskazać, iż od początku 2023 roku obowiązują nowe przepisy w zakresie tzw. praw konsumenckich. Termin „rękojmia konsumencka” zastąpił „brak zgodności towaru z umową”.