Lot opóźniony to lot, który nie wystartował, albo taki który wystartował, ale wrócił do swojego portu macierzystego.
Co do zasady, w przypadku opóźnionego lotu, podróżnym przysługuję odszkodowanie nawet do 600 euro. Aby jednak tak się stało, muszą zostać spełnione przesłanki, w szczególności w zakresie zasięgu terytorialnego lotu.
Prawo do żądania odszkodowania przysługuję w przypadku lotów opóźnionych, które:
- odbywają się na obszarze Unii Europejskiej – bez względu na to czy przewoźnik jest z UE, czy z państwa trzeciego;
- zaczynają się na obszarze Unii i kończy w państwie spoza Unii – bez względu na to, czy przewoźnik jest z UE;
- zaczynają się poza Unią Europejską i kończą się w Unii – jeśli obsługuje go unijny przewoźnik.
Pomimo powyższego, nie każde opóźnienie będzie mogło być zakwalifikowane jako te, co do którego odszkodowania możemy się domagać.
Opóźnienie te musi wynosić co najmniej 3 godziny. Podkreślenia wymaga, że jeżeli opóźnienie było w momencie startu, jednakże podczas lotu, czas ten został nadrobiony, to nie możemy mówić o opóźnionym locie.
Wysokość odszkodowania będzie zatem uzależnione od tego, ile wyniosło opóźnienie oraz jak długa była trasa lotu.
Dla przykładu, odbycie lotu na terytorium UE będzie umożliwiało ubieganie się o odszkodowanie w wysokości 25o euro pod warunkiem, że trasa nie przekracza 1500 km. Jeżeli zaś przekroczy 1500 km, odszkodowanie takie wyniesie 400 euro.
Przewoźnik może nie ponosić odpowiedzialności za wystąpienie opóźnienia wyłącznie wskutek nadzwyczajnych okoliczności np. zamknięcia przestrzeni powietrznej.
Warto również wiedzieć, że świadczenie pieniężne nie jest jedyną rekompensatą, której podróży może się domagać.
Jeżeli opóźnienie przekroczyło 5 godzin, pasażer może ubiegać się o zwrot ceny zakupu biletu. Przewoźnik powinien tym samym zapewnić pasażerom jedzenie i napoje, w niektórych przypadkach także nocleg oraz transport.
Większość linii lotniczych oczekuję pisemnego zgłoszenia żądania.