Grudzień to czas zakupów. Czas kiedy kupujemy prezenty dla bliskich osób, ale również czas kiedy zaczynają się tzw. sezonowe wyprzedaże. Jedną z popularnych form zakupów są zakupy online, które następnie dostarczane są za pośrednictwem m.in. paczkomatów czy kurierów. Niestety wraz z rozwojem tej formy doręczeń, rozwija się również działanie cyberprzestępców. Internetowi oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby na pozbawienie nas naszych oszczędności i wyłudzenie cennych danych.
Jak działają takie osoby i w jaki sposób może uchronić się przed ich atakami?
Każdy z nas choć raz w życiu korzystał z Paczkomatu. Jest to najwygodniejsza forma odbioru przesyłki. Osoby posiadające aplikację widzą status przesyłki po jej kliknięciu. Jednak nie wszyscy korzystają z aplikacji, dlatego formą powiadomienia, że nasza przesyłka na nas czeka, jest wiadomość e-mail, a jeszcze do niedawna była to również wiadomość SMS.
Coraz częściej internetowi oszuści wykorzystują powyższą sytuację i wysyłają wiadomości o ,,dopłacie do paczki”, po której uiszczeniu będzie możliwy jej odbiór. Żądana kwota jest symboliczna i na pierwszy rzut oka nie wzbudza żadnych podejrzeń. Cyberprzestępcy wykorzystują stronę imitującą prawdziwą stronę InPost czy innego dostawcy i dostarczają nieprawdziwe e-maile czy SMS – y z prośbą o uregulowanie płatności za przesyłkę, a także zachęcają do pobrania kopii aplikacji InPost Mobile ze złośliwym oprogramowaniem. Wiadomość zawiera również link, który należy kliknąć, żeby przekierowano nas do płatności. Nie powinniśmy pod żadnym pozorem wchodzić w tak podejrzane wiadomości. Jak wskazał InPost w swoim oświadczeniu: nigdy nie wysyła takich alertów. Aby zapobiec ww. procederom InPost postanowił całkowicie zrezygnował z wiadomości SMS na rzecz pozostałych form powiadamiania o przesyłce. Nie wszyscy jednak o tym wiedzą, a to nie zniechęciło oszustów przed podejmowaniem prób uzyskania naszych danych.
Dlatego zwłaszcza w tak intensywnym czasie należy być wyjątkowo czujnym. Przede wszystkim należy pamiętać, że InPost nigdy nie wysyła wiadomości SMS lub e-mail z prośbą o dopłatę do przesyłki. Nie należy klikać w takie wiadomości i na nie odpowiadać. Należy zastosować się do zasady ograniczonego zaufania i korzystać tylko ze sprawdzonych form płatności lub wysyłki przedmiotu.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się z dostawcą przesyłki. W przypadku gdy padniemy ofiarami oszustów koniecznie jest zablokowanie wszystkich kont bankowych, danych osobowych, zastrzeżenie dowodu osobistego oraz powiadomienie odpowiednich służb.
Kancelaria GRUBE świadczy kompleksowe usługi w powyższym zakresie.