Problemy z naprawami samochodów stanowią jedną z największych grup skarg konsumenckich w Polsce. Szacuje się, że klienci warsztatów samochodowych tracą dziesiątki milionów złotych każdego roku z powodu wadliwych lub niepotrzebnych napraw swoich aut.

Nieuczciwemu mechanikowi bardzo łatwo jest przekonać właścicieli samochodów, że potrzebne są nadprogramowe naprawy, ponieważ przeciętny człowiek niewiele wie o rzeczywistym stanie swojego auta. Z powodu niskiej świadomości społecznej na temat oszustw w branży motoryzacyjnej, klienci często nie mają pojęcia, że zostali oszukani.

Utrudnia to udowodnienie oszustw związanych z naprawami samochodowymi. Nawet ci, którzy podejrzewają, że zostali oszukani, nie wiedzą, co zrobić, aby przedstawić swoją sprawę, dlatego postaramy się opisać najbardziej jaskrawe przesłanki działań nieuczciwych warsztatów samochodowych.

Jak znaleźć dobrego mechanika samochodowego? Najważniejszymi sposobami są przekazy ustne oraz rekomendacje od znajomych i rodziny. Wyszukiwanie informacji o usługodawcy w internecie również jest bardzo pomocne. Mimo to warto zrobić coś więcej niż zapytać wyszukiwarkę Google o najlepszy warsztat samochodowy w Twojej okolicy. Przeczytaj opinie, zarówno dobre, jak i negatywne. Sprawdź referencje, historię, certyfikaty i zdjęcia przed/po naprawie.

Po dokonaniu wyboru odpowiedniego warsztatu, otrzymania listy napraw i końcowej wyceny, warto zadać sobie pytanie czy mechanik wykonał swoje dotychczasowe prace w rzetelny sposób.

Poniżej znajdują się niektóre z najczęstszych oszustw związanych z naprawami samochodów. Pamiętaj o tym, gdy następnym razem będziesz planował wizytę w warsztacie samochodowym.

Rutynowa konserwacja odkrywa tajemnicze problemy

Spotykając nieuczciwych mechaników i działające w podobny sposób warsztaty samochodowe, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz naciągnięty na skorzystanie z usług naprawczych, których Twoje auto wcale nie potrzebowało. Na przykład, jeśli przyprowadzisz swój pojazd na wymianę oleju, mechanik może znaleźć uszkodzone przeguby kulowe, wymagających natychmiastowej wymiany, co podniesie rachunek za naprawę minimum o kilkaset złotych, choć w rzeczywistości ich stan pozwalał na bezpieczne użytkowanie samochodu. Często zamiast możliwości naprawy części oferuje się jej wymianę, które jest znacznie bardziej kosztowna.

Warto zaznaczyć również, że nie każdy nowo znaleziony problem czy usterka jest sfałszowany w celu wyłudzenia większej ilości pieniędzy od klienta. Jednak w takich przypadkach najlepiej jest poprosić mechanika o pokazanie problemu przed wyrażeniem zgody na wykonanie jakichkolwiek dodatkowych usług. Możesz również zabrać swój pojazd do innego warsztatu, aby ocenić uszkodzenia i potwierdzić lub zaprzeczyć istnieniu usterki (jak chociażby wspomnianych uszkodzonych przegubów kulowych).

Nieuczciwy mechanik nie pokazuje uszkodzonej części samochodowej

Zdarza się, że mechanicy samochodowi nie chcą pokazać klientowi zdiagnozowanego problemu z bliska. W wielu przypadkach albo coś ukrywają, albo tak naprawdę nie rozumieją w pełni, co robią i będą próbować naprawiać pojazd za pomocą metody prób i błędów. Unikaj tego typu warsztatów samochodowych.

Dobry mechanik chętnie zaprowadzi Cię na hale napraw i pokaże problem i wyjaśni, co należy zrobić, w sposób, który na pewno będziesz stanie zrozumieć.

Warsztat samochodowy nie zwraca starych, uszkodzonych części

Zgodnie z polskim prawem jesteś właścicielem wszystkich komponentów i części w swoim samochodzie, nawet jeśli są zepsute i nie da się ich naprawić. Niektórzy mechanicy dostarczą Ci wszystkie usunięte lub wymienione części bez pytania. Inni po prostu je wyrzucą lub poddadzą recyklingowi po zakończeniu pracy. Przed podpisaniem lub potwierdzeniem jakiejkolwiek naprawy, należy poprosić o przekazanie lub choćby okazanie wszystkich usuniętych części, a także pojemników i opakowań dołączonych do nowych komponentów. Jeśli z jakiegokolwiek powodu spotkasz się z odmową, to może być to znak, że należy oddać pojazd do innego warsztatu samochodowego.

Popularne oszustwa mechaników samochodowych

  • Sugestia zakupu nowego filtra powietrza – Warsztatom zdarza się naliczyć opłatę za nowy filtr powietrza i jego instalację, nawet kiedy usługa nie jest w zrealizowana z powodu niskim możliwości weryfikacji pracy przez klienta;
  • Potrzeba przepłukania silnika lub skrzyni biegów – Producenci samochodów nie zalecają płukania silnika i skrzyni biegów. To usługa nastawiona tylko i wyłącznie na szybki i łatwy zarobek;
  • Brak przedstawienia pisemnej wyceny – Wycena wszystkich części i robocizny powinny być dostarczone jako pisemny kosztorys. Nie zawieraj umów uściskiem dłoni ani nie zgadzaj się na ustne porozumienie. Wszystkie informacje powinny znaleźć się na piśmie;
  • Naprawy wykonywane bez uprzedniego potwierdzenia zakresu działań z klientem – Każda naprawa i część zamienna powinna być przez Ciebie zatwierdzona. Jeśli Twój mechanik ma wykonać pracę poza pierwotnym zakresem, powinien skontaktować się z Tobą przed rozpoczęciem działań.