Rozwój sztucznej inteligencji (AI) zaczyna wywierać coraz większy wpływ na kolejne dziedziny życia. Proces będzie zmieniał sposób, w jaki funkcjonują obszary gospodarki, organizacje oraz społeczeństwa. Podczas gdy powszechne opinie na temat AI często koncentrują się na jej funkcjach związanych z generowaniem treści, obrazów lub przewidywaniach dotyczących potencjalnego zagrożenia dla miejsc pracy, rzadko kiedy mówi się o konieczności budowania kompetencji związanych z AI.
Tymczasem szerokie wdrażanie szkoleń w tej dziedzinie, nie tylko w sektorze prywatny, ale również administracji publicznej, jak i budowa kompetencji na poziomie szkolnictwa wyższego, ma kluczowe znaczenie dla przyszłości gospodarki, tworzenia miejsc pracy oraz budowania konkurencyjności na rynku pracy.
Rozwój sztucznej inteligencji wymaga gruntownych zmian w systemie edukacji oraz systemach szkoleniowych dla pracowników. Konieczne jest kształtowanie umiejętności, które pozwolą na korzystanie z potencjału tej technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny. Zarówno szkolnictwo wyższe, jak i sektory gospodarki powinny aktywnie inwestować w edukację AI, umożliwiając lepsze przygotowanie kadr na wyzwania przyszłości.
Innowacje? Opiszmy na nowo znaczenie słowa
Wbrew stereotypowym wyobrażeniom AI to nie tylko technologia, która automatyzuje procesy czy zastępuje ludzi w wybranych zawodach. Potencjał AI tkwi przede wszystkim w jej zdolności do analizy ogromnych ilości danych, przewidywania trendów, wspomagania decyzji oraz identyfikacji rozwiązań, które dotąd były trudno osiągalne. Zastosowanie AI w administracji, na przykład w samorządach, może przyspieszyć procesy administracyjne czy zwiększyć efektywność podejmowania decyzji w oparciu o przyrastające ilości danych. Przykłady to systemy predykcyjne pomagające w zarządzaniu kryzysowym, automatyzacja procesów archiwizacyjnych i następnie możliwości przeszukiwania danych czy analizy dotyczące efektywności ponoszonych inwestycji.
Rozwój AI niesie również możliwości usprawnienia gospodarki poprzez automatyzację rutynowych zadań oraz wyeliminowanie błędów z powtarzalnych procesów. W szkolnictwie wyższym i programach rozwoju zawodowego dla pracowników administracji publicznej powinny być zatem rozwijane kompetencje w zakresie zrozumienia i korzystania z zaawansowanych technologii AI, co umożliwi ich wdrażanie oraz przyczyni się do tworzenia wysokopłatnych miejsc pracy.
Rola edukacji – kompetencje w zakresie AI będą (są) kluczowe
Wprowadzenie tematów związanych z AI do programów szkolnictwa wyższego oraz szkoleń pracowniczych nie jest już tylko dodatkiem, ale wymogiem współczesnego rynku pracy. Młode pokolenia, które wchodzą na rynek pracy, powinny być świadome potencjału, jaki daje AI, i posiadać umiejętności pozwalające na efektywne wykorzystanie tej technologii. Dlatego kluczowe jest wdrażanie programów edukacyjnych, które nie tylko uczą korzystania z gotowych rozwiązań, ale także pozwalają studentom i pracownikom zdobywać umiejętności tworzenia własnych modeli i rozwiązań.
Obszar sztucznej inteligencji powinien być wdrażany w programach edukacyjnych na kilku poziomach. Po pierwsze, niezbędne są podstawowe kursy wyjaśniające koncepcje AI, jej możliwości i ograniczenia, aby studenci mieli realistyczne wyobrażenie o tej technologii. Po drugie, kursy powinny obejmować aspekty etyczne i społeczne związane z AI, takie jak prywatność, odpowiedzialność i bezpieczeństwo. Po trzecie, ważne jest, aby programy kształcenia zawierały praktyczne zadania, które pozwolą na zdobycie umiejętności analizy danych, programowania modeli AI oraz rozwiązywania problemów przy użyciu narzędzi sztucznej inteligencji.
Szkolenia dla pracowników – niezbędność podnoszenia kompetencji
W kontekście administracji rozwój kompetencji AI nie jest już kwestią przyszłości, lecz aktualnym wymaganiem. Wprowadzenie szkoleń AI dla pracowników administracji publicznej może znacząco usprawnić pracę zespołów oraz umożliwić bardziej efektywne zarządzanie zasobami. Szkolenia te mogą obejmować wykorzystanie narzędzi AI w analizach danych demograficznych, monitoringu środowiskowym, prognozowaniu budżetowym, czy planowaniu strategicznym. Zrozumienie i umiejętność interpretacji wyników analitycznych oraz możliwość korzystania z technologii AI mogą przyczynić się do lepszego podejmowania decyzji, a także wzrostu transparentności i zaufania społecznego wobec administracji.
AI jako bodziec wzrostu gospodarczego i potencjalne miejsca pracy
Kształcenie i szkolenia AI mogą przyczynić się (lub odważniej przyczyniają się) do zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego. W krajach, które skutecznie wdrażają sztuczną inteligencję w edukacji oraz administracji, gospodarka zyskuje przewagi rynkowe lepiej dostosowując się do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego, jak również uelastyczniając rynek pracy od zmian demograficznych. Dobrze przygotowani pracownicy, którzy posiadają kompetencje AI, są bardziej atrakcyjni na rynku pracy, a ich wiedza pozwala na wyższe zarobki w sektorach, które przodują we wdrażaniu nowoczesnych technologii.